[FREE][STANDALONE] Custom Japanese Font Library

This is a Japanese font library designed for FiveM servers. The NotoSans font has been converted to the gfx format, ensuring compatibility with RAGE, the game engine powering GTA5. Included are four commonly used variants: thin, medium, semibold, and bold. While it’s technically possible to replace the file and use other fonts, it’s crucial to verify the commercial license before doing so to ensure compliance.

This library is intended for built-in functions like SetTextFont(). HTML based scripts are not compatible with this because they define the font in css file.

I included a example script to test these fonts out. Feel free to go to vector3(-981.28, -2637.14, 89.52) and see the text there.

FiveMサーバー向け日本語フォントです。ttf形式のフォントをgfx形式に変換したものを4つ同梱しています。元のフォントはGoogleとAdobeが開発したNoto Sans Japaneseで、漢字の収録数は他のフォントと比べても圧倒的です。従って、漢字が文字化けする可能性は極めて低いと考えられます。

このスクリプトはFiveMのサーバー側からgfx形式のフォントをstreamすることでクライアント側に表示させます。メモリ使用量は各フォント10MBほどですのでパフォーマンスにはほぼ影響がないです。また、HTMLを使用したNUIには非対応です。NUIに日本語フォントを導入するにはcssで別途定義してください。

このフォントをテストするスクリプトも同梱しています。vector3(-981.28, -2637.14, 89.52) に行くと「あいうえおtest」と出力するようにできていますので、フォントの確認用に使ってください。

Download from Github

To use this font library, simply place the resource folder into the standalone directory. This will automatically register the font files. Before utilizing these custom fonts within another resource, ensure that you start this resource first by editing the server.cfg file accordingly. Additionally, you’ll need to add <FONT FACE='FONT_NAME_HERE'> before the string you want to display with the custom font. An example code will be provided below for reference. </font> at the end of the string is optional.

このフォントを使うには、standaloneフォルダにこのリソースを入れてください。ほかのスクリプトでも使えますが、カスタムフォントを使いたいリソースの前にこのリソースを開始させてください。また、表示させたい文字列の前に <FONT FACE='FONT_NAME_HERE'> を付け足す必要があります。具体的な例は下に添付しています。末尾の</font>はなくても動きます。


  Citizen.CreateThread(function()
    while true do
        Citizen.Wait(0)
        local playerCoords = GetEntityCoords(PlayerPedId())
        local distance = #(coords - playerCoords)

        if distance <= maxDistance then
            DrawText3D(coords, '<FONT FACE = "NotoSansMedium">あいうえおtest</font>')
        end
    end
end)

Special thanks to these articles and their authors!

Noto Sans Japanese - Google Fonts

REGISTER_FONT_ID

REGISTER_FONT_FILE

SET_TEXT_FONT

FiveM update - May 5th/6th, 2017

FiveM Custom Fonts That Supports Arabic/Hebrew Characters

3 Likes

例えば何に使うんですか?

文字を表示させたいとき全般です。

新規プレイヤー向けに案内を表示させたり、何かのイベントの集合地点として表示させたりなど使い方は多岐にわたります。HTMLを使っていないスクリプトには基本的に使えるはずなので、ぜひ活用してください。あとReferencesを読めば自分の好きなフォントを変換して使うことも可能です(フォントのライセンスと利用規約によりますが)。カスタムフォントを導入する際のテンプレートとしても使ってみてください。

1 Like